Friday, July 30, 2010

My new rig (^-^)

Hee...yeay! Akhirnye cite2 untuk mendapatkan sebuah komputer tercapai. kalo ari2 pakai laptop pon bosan jugak. atleast kalo ade komputer boleh la kite on je 24/7 utk donlod,men game..yeay!(baca dalam nada excited). untuk membina sebuah komputer dengan bajet yang agak terhad sememangnye memeningkan. ye la,tgk barang2 sume best2 tapi rege die pon best2 gak la..so kene rajin me'riki'2 setiap kedai yg ada kat lowyat tu untuk mendapatkan harge yg terbaik.kalo ikutkan mmg la aku nak yg best2 je tapi berdasarkan kekuatan kewangan aku,aku tak mampu. solutionnye beli la part2 yg rege di boleh didengar dan ditawar sepuas2nye..haha owh ya,aku soping sume kat lowyat..haha.

ok,aku revealkan ape yang aku bli berdasarkan kekuatan kewangan aku.haha

1.Processor Intel core 2 Duo E7400


mengikut perkiraan aku nak je amik e8600 ke q9400 ke tapi pk2 balik e7400 ni pon kire ok la. aku pon bukan pki software yg berat2 yg kene ade proc yg power. setakat nak pki utk online,gaming,muvie,lagu. macam kate sorang kawan aku nie kalo setakat nak bukak FB,men game sume tak yah la nak proc yg mahal2.huu..tapi aku tak setuju gak sebab game2 skang nie requirement die nak pro yg hebat2..hee..

harge approx= >RM 380


2.Papan Induk @ motherboard Asus P5P43TD

Proc suda ada jadi kat mane nak ditepekan proc tu kalo tak kat motherboard..Aku pilih mobo ni sebab die support ddr3,murah,boleh overclock(OC) mudah2,ade 6 usb port dan sebab die ASUS. aku suke asus mobo sebab die ade macam express gate which mean on je komputer terus boleh online.tak payah nak tunggu masuk windows ape sume.bestkan macam tue...hee

harge approx = < RM 340

3.GraphicCard Power Color HD4870 512mb DDR5 grafik kad adalah satu komponen yg amat penting kalo korang kaki game. kalo setakat bukak komputer nak online myspace,facebook onboard grafik pon bleh..huu..aku pilih grafik kad ni sebab bersesuaian ngan bajet aku.lagi pon aku bukannye hardcore gamers. dengan kad GPU ni dengan selambe je nak main COD4,5, left4 dead,streetfighter dengan highest setting..emm ape lagi..fifa?lagi ayam2..tapi kalo nak main game Gand theaft auto 4 tu kurang hebat sket.huu..lagi satu,aku suke tgk kad die yg warne kemerahan ngan ade paip cooling tersendiri..huu.

harge approx = >RM 400


to be continued~~~

2 comments:

ShredToGlory said...

post ko mmg bikin pns.

mai umh amik game2 berkuasa tgi. test kt pc ko.

ShredToGlory said...

Bru perasan..GTA4 xleh g ka dgn GC tu?